Jeszcze 10 lat temu większość kierowców nie miała pojęcia o tym, czym jest filtr cząstek stałych, a tym bardziej: jakie konsekwencje wynikają z jego obecności w aucie? Teraz świadomość kierowców jest już lepsza, ale wciąż duża część z nich nie wie, że kupujący samochód z filtrem cząstek stałych musi przygotować się na dodatkowe wydatki, sięgające nie kiedy kilku tys. zł.
Usuwanie DPF / FAP
Profesjonalne usuwanie filtra cząstek stałych DPF / FAP

Usuwanie DPF i FAP – różnice filtrów cząstek stałych
FAP – System charakterystyczny dla koncernu PSA – wykorzystuje specjalny dodatek do paliwa obniżający temperaturę spalania sadzy – często o tym rozwiązaniu mówi się „filtry mokre”. Spotkany głównie w Citroënach i Peugeotach, a także w niektórych Fordach, Volvo, Maździe 3 oraz – co ciekawe – w VW. Trzeba wiedzieć, że filtr FAP ma ograniczoną żywotność, która w zależności od jego generacji wynosi od 80 do 180 tys. km. Po tym dystansie należy go wymienić, co zależnie od modelu auta, rodzaju filtra i pojemności silnika może kosztować od 1,7 tys. zł do nawet 8,5 tys. zł! Po za tym co 60, 80 lub 100 tys. km trzeba uzupełnić specjalny dodatek do paliwa, a to kosztuje kolejne 600-900 zł.
DPF – suchy filtr cząstek stałych. To najbardziej popularne obecnie rozwiązanie. Filtr DPF do spalenia sadzy w fazie regeneracji nie potrzebuje specjalnego płynu dodawanego do paliwa. Na jego uszkodzenie mają wpływ skrajnie niekorzystny styl jazdy, uszkodzenie elementów sterowania filtrem, zły stan techniczny silnika. Sadza jest efektem niecałkowitego spalenia oleju napędowego. Najwięcej odkłada się jej podczas pracy silnika na niskich obrotach i gwałtowne go przyspieszania. Najbardziej nie pożądana dla DPF-u jest więc częsta jazda na krótkich dystansach, czyli np. w mieście – nie dość, że ilość wytwarzanej sadzy jest wtedy duża, to na dodatek niska temperatura spalin nie pozwala na jej naturalne spalenie.
Jeśli motor jest w dobrej kondycji, filtry DPF na ogół funkcjonują bez zarzutów. Warunki ich pracy pogarszają się jednak, gdy np. jednostka napędowa zaczyna brać olej lub ma zużyte wtryskiwacze. Sadza odkłada się wtedy znacznie szybciej, proces regeneracji okazuje się częstszy, a wynikiem tego jest nie tylko zauważalny wzrost zużycia paliwa i gorsze osiągi, ale też rozrzedzenie oleju silnikowego olejem napędowym.
Firma AutoLab specjalizuje się w programowej modyfikacji sterownika silnika tak aby praca auta z usuniętym filtrem nie przysparzała więcej problemów. Najpopularniejsze kody błędów związane z filtrem DPF / FAP to:
- błąd P242F
- błąd P2002
Możemy również wy programować zawory EGR, klapy wirowe, sondy lambda oraz wykonać chip tuning. Do wykonania usługi potrzebujemy informacji o numerze błędu DTC, ewentualnie printscreen lub zdjęcie z opisem błędu a następnie wymontowany uprzednio sterownik silnika (ECU) należy dostarczyć do siedziby firmy w Rzeszowie.
Wszystkie usługi związane z modyfikacją oprogramowania są objęte 3 letnią gwarancją, certyfikatem poprawności oprogramowania a nasze naprawy są ubezpieczone w PZU.
Usługa | Cena brutto |
---|---|
wycena oraz ustalenie przyczyny uszkodzenia turbosprężarki | GRATIS |
regeneracja turbiny do sam. osobowych i dostawczych | od 500zł |
regeneracja turbiny do sam. ciężarowych | od 600zł |
czyszczenie zmiennej geometrii oraz naprawa | od 200zł |
Na wszystkie regenerowane w naszej pracowni turbosprężarki udzielamy gwarancji bez limitu kilometrów. | 2 lata |
Usuwanie DPF lub FAP z zdemontowanego i dostarczonego do nas sterownika | od 400zł |
Zapchany filtr DPF z Nisan X-TRAIL 2.0 150 KM błąd P1435
Samochód dotarł do nas z standardowymi objawami kończącego się filtra DPF. Sterownik rozpoczynał procedurę wypalania, jednak z powodu zbyt małej temp. filtra DPF , nie można było wykonać procedury wypalania a ECU silnika zgłaszał błąd P1435. Oto kilka zdjęć zapchanego filtra DPF z samochodu Nissan X-TRAIL. Po wykonaniu procedury pn. „Usuwanie filtra DPF” auto odzyskało dawną moc a komputer silnika nie zgłaszał żadnego błędu. w silniku nie przybywa już oleju z powodu częstych prób wypalania filtra DPF.